Wat voor rol speelt marketing in jouw bedrijf? En wat voor rol zou het volgens jou moeten spelen? Mochten deze antwoorden hetzelfde zijn, dan hoef je niet verder te lezen. Hebben we je aandacht? Marketing heeft namelijk geen eenzijdige definitie. Voor het ene bedrijf is het de kernactiviteit, hier worden de creatieve concepten bedacht en uitgevoerd, is het de sales-driver. Maar voor het andere bedrijf vervult de marketingafdeling de rol van verkoop-ondersteuner of doorgeefluik. En ook dat is prima, als het maar een bewuste keuze is.
Marketing met een duidelijk doel is namelijk onverslaanbaar. Marketing is een middel, de uitvoering van een ideologie. Het begint bij wat je wilt bereiken, vergeleken met waar je staat. Hoe groot is dat gat? Wil je ‘m invullen? Voor ons is het dagelijks gesneden koek en hier zijn we verzot op. Natuurlijk evalueren we op het einde van het jaar en kijken we naar successen en de verbeterpunten. Maar durf ook eens aan het einde van de werkdag kritisch naar jezelf te kijken en je af te vragen of je nou een stukje dichterbij dat doel, of er verder van verwijderd bent. Door kritisch te zijn op jezelf (als individu, maar ook zeker als bedrijf!) ontstaan de mooiste dingen. Marketing?
“Marketing is een pittige wedstrijd. Win je die, dan heb je aandacht van je doelgroep.”