Meer en langer aandacht met video

Video heeft in no time een vaste plek veroverd binnen content-marketing. En dat is niet zo verwonderlijk, want bewegend beeld spreekt nou eenmaal meer aan dan een stilstaand beeld. Bovendien kun je bewegend beeld combineren met muziek en spraak. Dat kán een boodschap aantrekkelijker maken waardoor het langer en meer aandacht krijgt. Uit onderzoek is ook gebleken dat mensen 4x liever een video van een product of dienst bekijken dan dat ze een tekst moeten lezen.

Beperk het tot 60 seconden
Internet en social media bieden je alle ruimte om filmpjes te laten zien en viraal te laten gaan. Een valkuil is dat je uit alle mooie opnames geen keuze kunt maken en alles wilt gebruiken. Doe dat niet, dan wordt het filmpje al gauw veel te langdradig. Probeer je daarom te beperken tot een lengte van circa 60 seconden. Langer mag uiteraard, maar besef dat de aandacht van de kijker dan heel snel afneemt.

Met de smartphone het veld in?
Het grote voordeel van video is dat het snel en met weinig hulpmiddelen te maken is. Met een goede smartphone en een klein beetje handigheid in de montage, kom je al snel een heel eind. Professionals zijn daar vaak wat huiverig voor, want die vinden de kwaliteit van een filmpje heel belangrijk. Echter, de doelgroep kijkt daar vaak heel anders naar. Het hoeft niet perfect te zijn, als het maar leuk is en blijft om naar te kijken. De kracht van dergelijke filmpjes is dat het vaak ‘echt’, ‘puur’ en ‘authentiek’ is.

Dus nu vooral met z’n allen lekker het veld in gaan met je smartphone? Nee, dat zeker niet. Mooie videoproducties hebben de voorkeur omdat ze hoger gewaardeerd worden, maar wees niet bang om de inhoud en de humor soms de voorkeur te geven.

Enkele tips om een goede en professionele video te maken:

  • denk heel goed na welke boodschap je wilt overbrengen
  • bepaal vooraf via welke kanalen je het filmpje wilt verspreiden
  • kies een logische opvolging van shots
  • combineer die met een gesproken tekst of voice over
  • beperk de boodschap bij voorkeur tot 60 seconden
  • bij toepassing op Facebook altijd ondertitelen
  • zorg dat je goed te verstaan bent

Meer weten? Een keer doorpraten over video? Graag! Bel of mail ons maar.