We zitten met z’n allen in een prachtige periode waarin de ongekende mogelijkheden van internet steeds duidelijker worden. Bestaande structuren en machtsverhoudingen staan onder druk en voelen de disruptieve kracht van vernieuwende initiatieven. Dat geldt ook voor de informatietechnologie. En juist daar liggen grote kansen voor jou!
Kijk alleen al naar de rol van de vakbladen en uitgeverijen. Tot voor enkele jaren geleden kon je als bedrijf écht niet om ze heen. Je was bijna 100% van ze afhankelijk voor het verspreiden van jouw informatie. Tegenwoordig gaat dat allemaal veel gemakkelijker. Met zo’n 6 miljoen zoekopdrachten per minuut (!) wijzen Google en YouTube ons real time de weg naar de informatie die voor ons relevant is. En dus ook naar JOUW relevante informatie.
Jij bent dus de uitgever van je eigen informatie geworden. Met je website, je e-nieuwsbrieven en social media ben je in beeld voor iedereen die je zoekt. Tenminste, als jij ervoor zorgt dat je zichtbaar bent en blijft. En je ook gedraagt als een uitgever. Je moet immers de doelgroep centraal durven te stellen en niet jezelf. Bovendien moet je de lezer verrassen met een verrassende variatie aan content. Kortom, waar je vroeger dus afhankelijk was van redacties en uitgevers, draai je nu dus zelf aan de knoppen. En dat is zó leuk!
Heb je de traditionele uitgevers dan helemaal niet meer nodig? Dat gaat nu nog een stap te ver. Communiceren is vooral een mix van online en offline, van uitgeven in eigen beheer en door samen te werken mét de uitgevers. Ook zij zien hun rol veranderen en bieden nieuwe opties aan die het overwegen soms zeker waard zijn.
Wil je meer weten over jouw rol als uitgever en de kansen die dit biedt? Zullen we er dan een keer geheel ‘out of the box’ over doorpraten? Leuk!